Les façanes del Liceu …. I què més? Intervencions artístiques en edificis protegits

In General

La publicació de la proposta d’intervenció artística d’en Frederic Amat sobre les façanes del Liceu de Barcelona s’està convertint en el serial mediàtic dels inicis del 2016 … i promet mantenir-se en els mitjans.

La proposta es presenta com una redempció de la façana històrica del gran teatre, considerada anodina i de poc interès per una gran part de la societat barcelonina.

Frederic Amat. Proposta d'intervenció en les façanes del Liceu. (La Vanguardia)

Frederic Amat. Proposta d’intervenció en les façanes del Liceu. (La Vanguardia)

Estaria bé que ens plantegéssim, en primer lloc, com és o com serà l’objecte intervingut … D’inici, i recollint declaracions de tècnics del districte, cal tenir present que les façanes actuals són el resultat d’una intervenció de compromís realitzada en el moment de la rehabilitació del teatre després de l’incendi (es podria posposar el debat al moment en que la façana hagués recuperat la seva esplendor?).

Pla de la Boqueria. Liceu.Arxiu Fotogràfic de Barcelona 1874. Joan Martí Centelles

Pla de la Boqueria. Liceu.Arxiu Fotogràfic de Barcelona 1874. Joan Martí Centelles

La crítica (en positiu i en negatiu), des del nostre punt de vista, s’està quedant en qüestions superficials, personalistes, del “m’agrada o no m’agrada” … quan podria ser un exercici de gran interès social. Els valors del patrimoni i la seva evolució en el temps, la intervenció artística en l’espai públic, el caràcter efímer / permanent, … són aspectes més interessants que caldria incorporar.
Per què es fa i per què es fa així, per començar.

Mirant exemples d’altres intervencions de caire artístic a nivell global, sorgeixen un munt d’aspectes a considerar.

El grau de compromís de les intervencions augmenta quan s’actua en la seva envolvent exterior, en l’espai públic. Hi ha menys intervencions urbanes que en espais interiors i, són, de fet, més conservadores que les que actuen de portes endins.
Excepte en els casos en què les actuacions són clarament efímeres i reversibles, com el cas del Reichstag de Belín, i la intervenció d’embolicat del Christo i la Jeanne Claude.
14 dies de duració, 100.000 m2 de teixit de polipropilè, 15,6 km de corda blava i més de 200 operaris per a cobrir l’edifici (materials que es van reciclar al complet amb posterioritat, l’any 1995). Tot per a convertir el Reichstag en una estranya àrea metafísica, un episodi més en la vida accidentada i intensa d’un símbol de la democràcia. Tot el projecte finançat amb fons pròpies dels artistes (25 anys de projecte), venent els estudis preparatoris del projecte, els dibuixos, models a escala,….

WrappedReichstag1971-95_Christo_01

WrappedReichstag1971-95_Christo_01

WrappedReichstag1971-95_Christo

WrappedReichstag1971-95_Christo

WrappedReichstag1971-95_Christo

WrappedReichstag1971-95_Christo

O el cas de l’espai de reflexió i joc en forma d’esfera inflable de la Documenta 5 de Kassel (1972), on el límit del que existeix i del que s’incorpora està clarament definit.

Oase No. 7 (1972) by the group Haus-Rucker-Co

Oase No. 7 (1972) by the group Haus-Rucker-Co

Una altra manera “poc compromesa” des del punt de vista material que s’està convertint en habitual, és la projecció de mapejats de creació artística (o amb voluntat artística …) en les façanes d’edificis significatius. Les projeccions són clarament reversibles i efímeres, i contribueixen a produir l’efecte esdeveniment (que regeix les agendes culturals en gran mesura).

Les imatges del Guggenheim de Nova York interactuen amb l’artefacte geomètric abstracte que configura l’espiral de l’edifici, mentre que les projeccions en la Fêtes dels Lumières de Lyon distorsiona la façana neoclàssica sobre la que es projecta. Possibilitats infinites des del punt de vista tecnològic, l’interès encara està per veure en molts dels casos.

Guggenheim Museum NY- J.Holzer

Guggenheim Museum NY- J.Holzer

Museum Guggenheim. Obscura Digital

Museum Guggenheim. Obscura Digital

Fête des Lumières. Lyon 2010

Fête des Lumières. Lyon 2010

La intervenció sobre la Torre Gorgot de Figueres per a convertir l’antic teatre de la vila en l’actual Teatre Museu Dalí, de caràcter permanent, estableix un fil de relació amb la proposta del Liceu, considerant la incorporació d’un element aliè, seriat i repetitiu en tota la superfície exterior. Aquí la figura de l’artista expandeix la seva presència en cada centímetre de l’espai.

Torre Gorgot. Figueres 1888

Torre Gorgot. Figueres 1888

Teatre Museu Dalí. Figueres

Teatre Museu Dalí. Figueres

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les intervencions en espais interiors són molt més diverses i accionen noves lectures dels espais patrimonials i noves experiències. Sigui quin sigui l’ús de l’edifici, l’experiència artística participa de l’espai i el transforma.

La intervenció de Gaudí i Jujol a l’ interior de la Catedral de Palma (Mallorca) és un meravellós exemple de diàleg entre l’espai gòtic i la nova aproximació sensible i matèrica dels arquitectes.

Gaudí i Jujol. Catedral de Palma (Mallorca)

Gaudí i Jujol. Catedral de Palma (Mallorca)

Les condicions ambientals més controlades que ofereixen els interiors ajuden, sense cap mena de dubte, a possibilitar experiències de major subtilitat.

“Ascension” d’Anish Kapoor a San Girogio Maggiore, que explora la idea de convertir la immaterialitat en un objecte.

Ascension. Anish Kapoor. Biennale Venezia 2011

Ascension. Anish Kapoor. Biennale Venezia 2011

O el sol que va entrar a la Tate Gallery de la mà d’Olafur Eliasson.

The Weather Project. Olafur Eliasson. Tate Gallery 2003-2004

The Weather Project. Olafur Eliasson. Tate Gallery 2003-2004

El debat està servit. Bon profit.

 

http://arxiufotografic.bcn.cat/

http://christojeanneclaude.net/projects/wrapped-reichstag?view=info

http://laperiferica.com/el-bisbe-larquitecte-i-el-baldaqui/

http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/news/how-anish-kapoors-venice-installation-went-up-in-smoke-2291993.html

http://marthapfeil.com/2012/07/15/venice-church-of-san-giorgio-maggiore-anish-kapoor-ascension/

http://figueresantic.blogspot.com.es/2010/12/blog-post_27.html

http://olafureliasson.net/archive/exhibition/EXH101069/the-weather-project